Zakladatel Marek Lukesle o Vratných lahvích

Vratnou lahví to začíná a možná z toho bude větší impuls ke změně

1) Jak vznikl nápad pustit se do prodeje potravin ve skle?

Přibližně před deseti lety jsem začal pracovat ve finančnictví, kde jsem po nějaké době založil firmu.
Finančnictví je sice obor náročný a formální, ale mně se v něm celkem dařilo. Jenže i když jsou klienti
spokojeni, svojí činností a poskytováním poradenských služeb v podstatě netvořím žádnou
hmatatelnou hodnotu. Vnitřně jsem si uvědomoval, že bych chtěl tvořit něco , kde je výsledek na
první pohled vidět, nebo kde někdo přijde, usměje se a řekne: „To je fakt super,“ a já budu mít pocit,
že jsem k tomu přispěl. To pro mě byla velká motivace začít dělat něco dalšího.
V jednu dobu jsem zároveň začal jezdit pro nákupy do jednoho z prvních bezobalových obchodů v
Praze, protože jsem měl potřebu nakupovat bez jednorázových obalů a viděl jsem, že tady taková
možnost nikde není. Nakupoval jsem pro sebe i přátele a začalo se to rozrůstat. Nebylo to ale příliš
pohodlné, nemohl jsem nakoupit rychle a bezstarostně kvalitní věci tak, jak jsem si představoval.
Chtěl jsem tam přestat jezdit, ale zároveň nechtěl používat jednorázové obaly.
Že by se suroviny daly prodávat ve skle, byla jedna z prvních myšlenek. Měl jsem vizi opakovaně
plnitelných sklenic, které budeme rozvážet. V té době jsme kamenný obchod nechtěli, protože trh na
něj ještě nebyl připravený. Což bylo v druhé polovině roku 2017. Oslovili jsme dodavatele surovin ve
velkoobjemových baleních a velmi rychle jsme pochopili, že individuální nasypávání na přání není
dobré řešení a že potřebujeme dělat hotový výrobek. Takže to byl klasický přístup, jak vzniká nové
podnikání. Když ti něco na trhu chybí, jdeš to sám udělat takovým způsobem, jaký ti dává smysl. A my
jsme se, myslím, trefili do díry na trhu.
Finančnictví jsem ale nezahodil a ani na něj nezanevřel, protože firma funguje, a taky mám pocit, že
to děláme poctivě a kvalitně. Z počátku to pro mě byl zdroj, abych mohl tvořit Vratné lahve.

2) Proč Vratné lahve a ne třeba Otoč sklenici?

Název vznikl v den, kdy jsme seděli poprvé nad webem s grafikem a programátorem. Zeptali se mě,
jak se projekt bude jmenovat. Zalapal jsem po dechu a jen zíral, že jsem si do té doby takovou otázku
nepoložil, protože jméno je samozřejmě důležité :). Začínal jsem si myslet, že se na tom zasekneme,
ale náš programátor umí vždycky skvěle vystihnout podstatu věci, takže jen tak prohodil, že bychom
se mohli jmenovat Vratné lahve. To nám přišlo super! Zkusili jsme to párkrát použít, abychom viděli a
zda to není moc prosté, až generické a neměli bychom být originálnější. Ale ten vtip nám přišel právě
v tom, jak je to jednoduché a my jsme během 20 minut byli rozhodnutí, že je to to pravé. Hned jsme
to začali používat a za 14 dní bylo logo a za dalších 14 dní web. Názvu a energii odpovídá, v jakém
složení jsme to dali dohromady, protože kluci, co mi s tím pomáhají, jsou dar.

3) Jak Vratné lahve fungují?

Vratná lahev je kvalitní potravina ve skleněném obalu s naším logem. Lahev se po spotřebování
obsahu vrací znovu do oběhu k opakovanému použití. Je hotový produkt, který si můžu koupit online
nebo offline v prodejně.
Pokud nakupuju fyzicky v prodejně, tak si vezmu košík a do něj skládám jednotlivé sklenice, které jsou
zapečetěné a s etiketou, což je jako v supermarketu. Akorát se ke každému produktu načítá vratná
záloha za obal, která je 10 Kč. Jestliže nakupuju online, tak si to v e-shopu naklikám do košíku a
doveze mi to kurýr. Až obsah lahve spotřebuju, prázdnou sklenici si schovám doma, třeba vedle

pivních lahví. Když mi sklenice začnou překážet nebo se naskytne příležitost je vrátit, tak je vrátím i
s víčkem. Dostanu za ně zálohu zpět nebo si koupím lahve nové, kde už v podstatě platím jen obsah,
protože zálohu jsem zaplatil na začátku celého nákupního cyklu. V zásadě jde tedy o to, investovat do
tohoto způsobu nakupování třeba o 200 Kč víc a pak už neplatím nic navrch. Těch 200 Kč, co mám v
obalech, pak můžu dostat kdykoliv zpátky.
U nás vrácené lahve připravíme k dalšímu použití, naplníme obsahem a pouštíme znovu do prodeje.

4) Je doba, kdy si lidi chtějí život co nejvíc zjednodušovat. Proč myslíš, že by se měli chtít
zabývat vracením sklenic?

Zákazník by měl pochopit, že v případě Vratných lahví nejde o komplikaci. Snažíme se totiž pracovat
s nákupními návyky, které už zákazník má. Přemýšlíme nad tím, jak vnímá tenhle způsob nakupování
a kdy je ochoten udělat něco navíc. U nás jde jen o to obaly nevyhodit a jednou za čas je vrátit. Když
se někdo rozhodne, že chce koupit surovinu ve Vratné lahvi, většinou už k tomu má nějaký důvod –
např. chce redukovat plastový odpad, jednorázový obal. Ten člověk ví, že pro to bude muset něco
udělat. Ještě nepřišel nikdo s řešením, že by pro redukování odpadu zákazník nemusel nic udělat. To
bychom tu s naším projektem nebyli. Většina z nás stejně jezdí nakupovat autem, takže by těžší
nákup neměl být překážka. Tím pádem není problém vracet, protože skoro každý někdy kupoval (a
tím pádem i vracel) pivní lahve, a to včetně zálohované přepravky. Pořád je to o tom, že nemusím
dělat nic moc jinak, než jsem se doteď naučil. Buď tedy zálohované lahve vozím v autě nebo si to
nechám dodat nějakou službou jako je třeba Rohlik.cz, kde nás můžete taky koupit. Když se na to
člověk podívá takhle, tak najednou spousta lidí řekne, že pro ně vlastně vracení obalů problém není.
Jestli někdo vymyslí jednorázový obal, který se umí přesně načasovaně rozložit bez dalších háčků, tak
možná nebudeme potřeba a budeme jen mezistupeň. Ale i kdybychom byli přechodné řešení na 10
let, tak jsme rádi a máme tu své místo.

5) O co se vlastně Vratné lahve snaží?

Dostat kvalitní suroviny k těm, co chtějí nakupovat udržitelným způsobem. Aby vůbec tuhle
alternativu lidi znali a měli možnost si ji vybrat. Nejsme pro každého, pár lidí si chce užít klasický
bezobalový nákup, odmakat si to u váhy. Pak tady jsou ale lidé, kteří jsou pohodlnější nebo jen mají
jiné priority. A to je v pořádku. Naším záměrem je dostat ekologické nakupování k co nejvíce lidem,
kterým to dává smysl. Nechceme jim to za každou cenu tlačit, ale na druhou stranu jsem
přesvědčený, že je to pro velkou část populace u nás vhodné. Je to komfortní, rychlé a zásadně to
nemění nákupní návyky. A protože je po tom poptávka, rozhodli jsme se to dělat tržně. Jsme na
cestě mezi výrobcem a spotřebitelem a když zvládneme ekonomicky přežít, tak je to důkaz, že tenhle
způsob balení potravin tady má svoje místo, aniž bychom na to potřebovali regulace a normy.
Vratné lahve jsou velmi adaptibilní, takže chceme najít co nejvíce způsobů, jak je dostat k lidem.
Navazujeme různé velkoobchodní spolupráce a hledáme třetí strany, které budou Vratné lahve
distribuovat a prodávat. Jako je třeba Rohlik.cz a Sklizeno nebo naše maloobchodní cesta. Pak tu
máme samostatné téma pro ještě širší využití sklenic i mimo plnění u nás v balírně.
Mým cílem je udělat z Vratných lahví standart v tom, jak dostávat potraviny na trh. A to je v souladu s
prvotním záměrem nenásilného snížení produkce jednorázových plastových obalů.

6) Kde všude se obchod s vratnými lahvemi může uplatnit?

Všude tam, kde někdo nevymyslí náhradu plastu, která bude lehká na přepravu. Když se bude dělat
logistika chytře, zjistí se, že je to obal budoucnosti – obrovsky jednoduchý a prostý, vhodný pro
snadnou adaptaci. Proto teď chceme business stabilizovat a adaptovat, abychom později mohli know
how šířit globálně, díky ukázce toho, jak nám to tady v ČR funguje. Chceme způsobit užitek i jinde,
nejen u nás, ale i ve světě. Tedy ekonomickým způsobem se dostat do světa tak, abychom naše
poslání mohli naplnit co nejrychleji.
Děláme to v zásadě pro přírodu, ale tím vlastně i sami pro sebe, protože bez přírody tady být
nemůžeme. Je to běh na dlouhou trať, snažíme se dělat dlouhodobě udržitelnou věc, abychom
nemuseli žít na dluh. Jako dluh myslím to, že zabalíme potravinu do plastu, ale po spotřebování se
bude muset řešit likvidace obalu dodatečně. A to bude stát úsilí a peníze. Chce to cirkulární obal. A
my chceme rychle způsobit nápravu.
Tím, co děláme a jak to komunikujeme, chceme učit lidi zastavit se a zkusit přemýšlet, co jí a jak
jednají. Že by možná měli zpomalit… Můžeme je inspirovat, že Vratnou lahví to začíná a možná z toho
bude větší impuls ke změně.

7) Co osobně pro tebe téma ekologie znamená?

Palčivé téma… Moje odpověď bude upřímná, ale ne každému se bude líbit. Každý by se měl snažit být
zodpovědný, což začíná uvnitř nás. Že se zastavíme a přemýšlíme o světě, co nám dává smysl, co
chceme dělat a jestli to máme rádi. A když se chci chovat ekologicky, tak to nejde na sílu. Takže pro
mě ekologie začíná v tom, jestli každý z nás dělá, co má rád a co mu jde samo. Pak se chová líp, je
zdravější, má lepší vztahy. Vždycky musí začít u sebe a brát ohled na svoje potřeby, respektovat sám
sebe. Nedělat něco jenom proto, že je to společensky uznávané. Z toho mi bude akorát špatně, budu
mít horší náladu a zhorším svoji interakci se světem.
Ano, shodneme se, že je dobré všeobecně neplýtvat a je lepší hledat přírodní cestu v jakémkoliv
oboru. Ne ve všech oblastech a situacích to vždycky jde snadno, a proto podle mě není potřeba si za
to rvát vlasy a stresovat se tím… Je zdravé držet si pořád určitou formu uvolněnosti. Ale když mám
příležitost něco snadno změnit a vedle neeko obalu budu mít ekoobal, který bude o přiměřenou
částku dražší, tak už mám možnost to snadno změnit. Mám volbu, která je pro mě zajímavá a je
snadné ji využít. Nezlobím se na lidi, že nakupují v běžných obalech, protože nemají snadno
dostupnou možnost, jak to dělat jinak. To je důvod, proč děláme, co děláme. Dáváme lidem na výběr
z možností jednorázový versus vratný obal.
Ekologie je pro mě zodpovědný přístup ke všemu a ono se to nakonec v té ekologii projeví. Není
potřeba být za každou cenu ortodoxní, každý by si měl srovnat sám sebe, neházet špínu na ostatní, co
kdo dělá špatně, protože každý máme oblast, kde se můžeme zlepšit a kde by na nás mohl někdo
ukázat. Neexistuje „všechno nebo nic“ – to, že nemůžu udělat všechno, neznamená, že nebudu dělat
nic.

8) Co tě nejvíc překvapilo na businessu s Vratnými lahvemi?

Spíš na podnikáním jako takovém, že to bylo na začátku plné mých naivních představ… Že je to
business, kde se musí hrát tvrdá hra, akorát na zákazníka je potřeba být milý :-). Naštěstí ale máme i
pár výjimečných obchodních partnerství plných laskavosti, která není vytlačena prostými čísly…
Cítím obrovskou úctu k tomu, že jsme nakopli velkou vlnu zájmu, kterou se nám daří udržet. Vlnu
zájmu médií, organizací a správných lidí, kteří cítili potenciál a věřili, že jde o dobrou věc. Zároveň je
to velká zodpovědnost za dar a příležitost, kterou jsme dostali. Zatím nepotřebujeme dělat velký
marketing, protože se nám díky náladě trhu podařilo přirozeně zvednout vlnu zájmu. Snažíme se být
autentičtí, držet se našich hodnot jako je příroda, udržitelnost, zodpovědnost, krása… Snažíme se mít
věci hezký, protože si myslíme, že to je důležité, dělat nejen užitečné věci, ale i hezké. I obchodníkům,
kteří od nás berou, se ty produkty líbí.
Podnikání není vždycky jednoduché, i my jsme měli krizi a prožívali zdánlivě nepřekonatelné bariéry.
Ale jsem rád, že jsme to vydrželi, protože jsem měl strach, že by nebyl nástupce, který by tu naši
myšlenku dotáhl. Asi nad námi stáli všichni svatí. To, co se aktuálně děje, jsem měl dlouho v hlavě,
vysnil jsem si to. Trvalo ale rok a půl, než se to stalo, a do té doby mě poháněla vize, jak bude
komplexní systém Vratných lahví vypadat. . Bylo to těžké, protože mi i nejbližší lidi říkali, že je to
blbost a mnohdy nesouhlasili s mými rozhodnutími… Šlapali jsme do neznáma, ale věděl jsem, že tam
je ještě něco, co jsme neobjevili a až teď se to ukazuje. A ti andělé to asi věděli. Kdybych měl být
racionální, tak nic z toho dneska není. Takže zdánlivá „sebevražda“ způsobila to, že jsme aktuálně
tam, kde jsme. Doteď moc nechápu, jak se to stalo.

9) Jaké nejpřekvapivější využití jsi u svých Vratných lahví viděl?

Raduju se, když se produkt líbí, zákazníci Vratné lahve vyfotí u sebe doma a pošlou nám to. Mám rád
krásné věci a těší mě, když i zákazníci design našich výrobků vnímají pozitivně.

10) 3 věci, pro které by zákazníci měli Vratné lahve chtít?

– Nekupují jednorázový plastový obal.
– Je to velmi pohodlné.
– Vratné lahve a jejich obsah jsou krásné a nesou v sobě energii. Protože forma reprezentuje obsah.

11) Co dávají Vratné lahve osobně tobě?

Velkou dávku zkušeností z businessu, například obchodní jednání mezi firmami. To bych se jinde
nenaučil. Poznávám úžasné lidi i to, že ve firmách na vysokých postech jsou skvělí lidé. Že korporát
nerovná se, že je to automaticky špatně. Energeticky mi Vratné lahve vrací i víc, než jim dávám. Daly
mi ztracenou víru v sebe sama, že co cítím, cítím dobře, že si mám věřit a naslouchat sám sobě. Být
opatrný na ego a jít za tím, co cítím od srdce, poslouchat vnitřní hlas. Je to zpětná vazba pro mě, že
můžu věřit svým vlastním pocitům.

Menu
Zavřít

Košík

Historie prohlížení

Close

Vítejte u nás!

Vaše osobní údaje budou použity pro umožnění přístupu do vašeho účtu, jeho správu a další potřeby popsané na stránce ochrana osobních údajů.

Už máte účet?

Zavřít

Kategorie