Zakladatel Marek Lukesle o Vratných lahvích

„Vratnou lahví to začíná a možná z toho bude větší impuls ke změně.”

Jak vznikl nápad pustit se do prodeje potravin ve skle?

Přibližně před deseti lety jsem začal pracovat ve finančnictví, kde jsem po nějaké době založil firmu. Finančnictví je sice obor náročný a formální, ale mně se v něm celkem dařilo. Jenže i když jsou klienti spokojení, svojí činností a poskytováním poradenských služeb v podstatě netvořím žádnou hmatatelnou hodnotu. Vnitřně jsem si uvědomoval, že bych chtěl tvořit něco, kde je výsledek na první pohled vidět, nebo kde někdo přijde, usměje se a řekne „To je fakt super!“ a já budu mít pocit, že jsem k tomu přispěl. To pro mě byla velká motivace začít dělat něco dalšího. V jednu dobu jsem zároveň začal jezdit pro nákupy do jednoho z prvních bezobalových obchodů v Praze, protože jsem měl potřebu nakupovat bez jednorázových obalů a viděl jsem, že tady taková možnost nikde není. Nakupoval jsem pro sebe i přátele a začalo se to rozrůstat. Nebylo to ale příliš pohodlné, nemohl jsem nakoupit rychle a bezstarostně kvalitní věci tak, jak jsem si představoval. Chtěl jsem tam přestat jezdit, ale zároveň jsem nechtěl používat jednorázové obaly. Že by se suroviny daly prodávat ve skle, byla jedna z prvních myšlenek. Měl jsem vizi opakovaně plnitelných sklenic, které budeme rozvážet. V té době jsme kamenný obchod nechtěli, protože trh na něj ještě nebyl připravený. Což bylo v druhé polovině roku 2017. Oslovili jsme dodavatele surovin ve velkoobjemových baleních a velmi rychle jsme pochopili, že individuální nasypávání na přání není dobré řešení a že potřebujeme dělat hotový výrobek. Takže to byl klasický přístup, jak vzniká nové podnikání. Když ti něco na trhu chybí, jdeš to sám udělat takovým způsobem, jaký ti dává smysl. A my jsme se, myslím, trefili do díry na trhu. Finančnictví jsem ale nezahodil a ani na něj nezanevřel, protože firma funguje, a taky mám pocit, že to děláme poctivě a kvalitně. Z počátku to pro mě byl zdroj, abych mohl tvořit Vratné lahve.

Proč Vratné lahve a ne třeba Otoč sklenici?

Název vznikl v den, kdy jsme seděli poprvé nad webem s grafikem a programátorem. Zeptali se mě, jak se projekt bude jmenovat. Zalapal jsem po dechu a jen zíral, že jsem si do té doby takovou otázku nepoložil, protože název je samozřejmě důležitý :) Začínal jsem si myslet, že se na tom zasekneme, ale náš programátor umí vždycky skvěle vystihnout podstatu věci, takže jen tak prohodil, že bychom se mohli jmenovat Vratné lahve. To nám přišlo super! Zkusili jsme to párkrát použít, abychom viděli, zda to není moc prosté, až generické a neměli bychom být originálnější. Ale ten vtip nám přišel právě v tom, jak je to jednoduché a my jsme během 20 minut byli rozhodnutí, že je to to pravé. Hned jsme to začali používat a za 14 dní bylo logo a za dalších 14 dní web. Názvu a energii odpovídá, v jakém složení jsme to dali dohromady, protože kluci, co mi s tím pomáhají, jsou dar.

Jak Vratné lahve fungují?

Vratná lahev je kvalitní potravina ve skleněném obalu s naším logem. Lahev se po spotřebování obsahu vrací znovu do oběhu k opakovanému použití. Je to hotový produkt, který si můžu koupit online na Vratne-lahve.cz nebo třeba Rohlík.cz nebo offline ve Sklizenu a dalších prodejnách. Pokud nakupuju fyzicky v prodejně, tak si vezmu košík a do něj skládám jednotlivé sklenice, které jsou zapečetěné a s etiketou, což je jako v supermarketu. Akorát se ke každému produktu načítá vratná záloha za obal, která je 10 Kč. Jestliže nakupuju online, tak si to v e-shopu naklikám do košíku a doveze mi to kurýr. My jsme chtěli dostát hlavní filozofii “minimalizovat odpady”, takže objednávky posíláme ve speciálním Vratném boxu. Až obsah lahve spotřebuju, prázdnou sklenici si schovám doma, třeba vedle pivních lahví. Když mi sklenice začnou překážet nebo se naskytne příležitost je vrátit, tak je vrátím i s víčkem buď fyzicky na prodejnu nebo je vrátím do boxu a pošlu přes Zásilkovnu. Dostanu za ně zálohu zpět nebo si koupím lahve nové. Po prvním nákupu v podstatě platím už jen obsah lahve, protože zálohu jsem zaplatil na začátku celého nákupního cyklu. V zásadě jde tedy o to, investovat do tohoto způsobu nakupování třeba o 200 Kč víc a pak už neplatím nic navrch. Těch 200 Kč, co mám v obalech, pak můžu dostat kdykoliv zpátky. U nás vrácené lahve připravíme k dalšímu použití, naplníme obsahem a pouštíme znovu do prodeje.

Marek Lukesle-zakladatel Vratných lahvíJe doba, kdy si lidi chtějí život co nejvíc zjednodušovat. Proč myslíš, že by se měli chtít zabývat vracením sklenic?

Zákazník by měl pochopit, že v případě Vratných lahví nejde o komplikaci. Snažíme se totiž pracovat s nákupními návyky, které už zákazník má. Přemýšlíme nad tím, jak vnímá tenhle způsob nakupování a kdy je ochoten udělat něco navíc. U nás jde jen o to obaly nevyhodit a jednou za čas je vrátit. Když se někdo rozhodne, že chce koupit surovinu ve Vratné lahvi, většinou už k tomu má nějaký důvod – např. chce redukovat plastový odpad, jednorázový obal. Ten člověk ví, že pro to bude muset něco udělat. Ještě nepřišel nikdo s řešením, že by pro redukování odpadu zákazník nemusel nic udělat. To bychom tu s naším projektem nebyli. Většina z nás stejně jezdí nakupovat autem, takže by těžší nákup neměl být překážka. Tím pádem není problém vracet, protože skoro každý někdy kupoval (a tím pádem i vracel) pivní lahve, a to včetně zálohované přepravky. Pořád je to o tom, že nemusím dělat nic moc jinak, než jsem se doteď naučil. Když se na to člověk podívá takhle, tak najednou spousta lidí řekne, že pro ně vlastně vracení obalů problém není. Jestli někdo vymyslí jednorázový obal, který se umí přesně načasovaně rozložit bez dalších háčků, tak možná nebudeme potřeba a budeme jen mezistupeň. Ale i kdybychom byli přechodné řešení na 10 let, tak jsme rádi a máme tu své místo.

O co se vlastně Vratné lahve snaží?

Dostat kvalitní suroviny k těm, co chtějí nakupovat udržitelným a zodpovědným způsobem. Aby vůbec tuhle alternativu lidi znali a měli možnost si ji vybrat. Nejsme pro každého, pár lidí si chce užít klasický bezobalový nákup, odmakat si to u váhy. Pak tady jsou ale lidé, kteří upřednostní pohodlnější způsob nakupování nebo jen mají jiné priority. A to je v pořádku. Naším záměrem je dostat ekologické nakupování k co nejvíce lidem, kterým to dává smysl. Nechceme jim to za každou cenu tlačit, ale na druhou stranu jsem přesvědčený, že je to pro velkou část populace u nás vhodné. Je to komfortní, rychlé a zásadně to nemění nákupní návyky. A protože je po tom poptávka, rozhodli jsme se to dělat tržně. Jsme na cestě mezi výrobcem a spotřebitelem a když zvládneme ekonomicky přežít, tak je to důkaz, že tenhle způsob balení potravin tady má svoje místo, aniž bychom na to potřebovali regulace a normy. Vratné lahve jsou velmi adaptibilní, takže chceme najít co nejvíce způsobů, jak je dostat k lidem. Navazujeme různé velkoobchodní spolupráce a hledáme třetí strany, které budou Vratné lahve distribuovat a prodávat. Jako je třeba Rohlík.cz a Sklizeno nebo další malé obchůdky s kvalitními potravinami. Pak tu máme samostatné téma pro ještě širší využití sklenic i mimo plnění u nás v balírně. Naším cílem je udělat z Vratných lahví standart v tom, jak dostávat potraviny na trh. A to je v souladu s prvotním záměrem nenásilného snížení produkce jednorázových plastových obalů.

Kde všude se obchod s vratnými lahvemi může uplatnit?

Všude tam, kde někdo nevymyslí náhradu plastu, která bude lehká na přepravu. Když se bude dělat logistika chytře, zjistí se, že je to obal budoucnosti – obrovsky jednoduchý a prostý, vhodný pro snadnou adaptaci. Proto teď chceme business stabilizovat a adaptovat, abychom později mohli know how šířit globálně, díky ukázce toho, jak nám to tady v ČR funguje. Chceme způsobit užitek i jinde, nejen u nás, ale i ve světě. Tedy ekonomickým způsobem se dostat do světa tak, abychom naše poslání mohli naplnit co nejrychleji. Děláme to v zásadě pro přírodu, ale tím vlastně i sami pro sebe, protože bez přírody tady být nemůžeme. Je to běh na dlouhou trať, snažíme se dělat dlouhodobě udržitelnou věc, abychom nemuseli žít na dluh. Jako dluh myslím to, že zabalíme potravinu do plastu, ale po spotřebování se bude muset řešit likvidace obalu dodatečně. A to bude stát úsilí a peníze. Chce to cirkulární obal. A my to chceme rychle napravit. Tím, co děláme a jak to komunikujeme, chceme učit lidi zastavit se a zkusit přemýšlet, co jí a jak jednají. Že by možná měli zpomalit… Můžeme je inspirovat, že Vratnou lahví to začíná a možná z toho bude větší impuls ke změně.

Co osobně pro tebe téma ekologie znamená?

Palčivé téma… Moje odpověď bude upřímná, ale ne každému se bude líbit. Každý by se měl snažit být zodpovědný, což začíná uvnitř nás. Že se zastavíme a přemýšlíme o světě, co nám dává smysl, co chceme dělat a jestli to máme rádi. A když se chci chovat ekologicky, tak to nejde na sílu. Takže pro mě ekologie začíná v tom, jestli každý z nás dělá, co má rád a co mu jde samo. Pak se chová líp, je zdravější, má lepší vztahy. Vždycky musí začít u sebe a brát ohled na svoje potřeby, respektovat sám sebe. Nedělat něco jenom proto, že je to společensky uznávané. Z toho mi bude akorát špatně, budu mít horší náladu a zhorším svoji interakci se světem. Ano, shodneme se, že je dobré všeobecně neplýtvat a je lepší hledat přírodní cestu v jakémkoliv oboru. Ne ve všech oblastech a situacích to vždycky jde snadno, a proto podle mě není potřeba si za to rvát vlasy a stresovat se tím… Je zdravé držet si pořád určitou formu uvolněnosti. Ale když mám příležitost něco snadno změnit a vedle ne-eko obalu budu mít eko-obal, který bude o přiměřenou částku dražší, tak už mám možnost to snadno změnit. Mám volbu, která je pro mě zajímavá a je snadné ji využít. Nezlobím se na lidi, že nakupují v běžných obalech, protože nemají snadno dostupnou možnost, jak to dělat jinak. To je důvod, proč děláme, co děláme. Dáváme lidem na výběr z možností jednorázový versus vratný obal. Ekologie je pro mě zodpovědný přístup ke všemu a ono se to nakonec v té ekologii projeví. Není potřeba být za každou cenu ortodoxní, každý by si měl srovnat sám sebe, nekoukat na ostatní, co kdo dělá špatně, protože každý máme oblast, kde se můžeme zlepšit a kde by na nás mohl někdo ukázat. Neexistuje „všechno nebo nic“ – to, že nemůžu udělat všechno, neznamená, že nebudu dělat nic.

Co tě nejvíc překvapilo na businessu s Vratnými lahvemi?

Spíš na podnikáním jako takovém, že to bylo na začátku plné mých naivních představ… Že je to business, kde se musí hrát tvrdá hra, akorát na zákazníka je potřeba být milý :-) Naštěstí ale máme i několik výjimečných obchodních partnerství plných laskavosti, která není vytlačena prostými čísly… Cítím obrovskou úctu k tomu, že jsme nakopli velkou vlnu zájmu, kterou se nám daří udržet. Vlnu zájmu médií, organizací a správných lidí, kteří cítili potenciál a věřili, že jde o dobrou věc. Zároveň je to velká zodpovědnost za dar a příležitost, kterou jsme dostali. Zatím nepotřebujeme dělat velký marketing, protože se nám díky náladě trhu podařilo přirozeně zvednout vlnu zájmu. Snažíme se být autentičtí, držet se našich hodnot, jako je příroda, udržitelnost, zodpovědnost, krása… Snažíme se mít věci hezké, protože si myslíme, že i to je důležité, dělat nejen užitečné věci, ale i hezké. I obchodníkům, kteří od nás berou, se ty produkty líbí. Podnikání není vždycky jednoduché, i my jsme měli krizi a prožívali zdánlivě nepřekonatelné bariéry. Ale jsem rád, že jsme to vydrželi, protože jsem měl strach, že by nebyl nástupce, který by tu naši myšlenku dotáhl. Asi nad námi stáli všichni svatí. To, co se aktuálně děje, jsem měl dlouho v hlavě, vysnil jsem si to. Trvalo ale rok a půl, než se to stalo, a do té doby mě poháněla vize, jak bude komplexní systém Vratných lahví vypadat. Bylo to těžké, protože mi i nejbližší lidi říkali, že je to blbost a mnohdy nesouhlasili s mými rozhodnutími… Šlapali jsme do neznáma, ale věděl jsem, že tam je ještě něco, co jsme neobjevili a až teď se to ukazuje. A ti andělé to asi věděli. Kdybych měl být racionální, tak nic z toho dneska není. Takže zdánlivá „sebevražda“ způsobila to, že jsme aktuálně tam, kde jsme. Doteď moc nechápu, jak se to stalo. Raduju se, když se produkt líbí, zákazníci Vratné lahve vyfotí u sebe doma a pošlou nám to. Mám rád krásné věci a těší mě, když i zákazníci design našich výrobků vnímají pozitivně.

Jmenuj 3 věci, pro které by zákazníci měli Vratné lahve chtít?

  • Nekupují jednorázový plastový obal,
  • je to jednoduché, pohodlné a zodpovědné,
  • Vratné lahve a jejich obsah jsou krásné a nesou v sobě energii. Protože forma reprezentuje obsah.

Co dávají Vratné lahve osobně tobě?

Velkou dávku zkušeností z businessu, například obchodní jednání mezi firmami. To bych se jinde nenaučil. Poznávám úžasné lidi i to, že ve firmách na vysokých postech jsou skvělí lidé. Že korporát nerovná se, že je to automaticky špatně. Energeticky mi Vratné lahve vrací i víc, než jim dávám. Daly mi ztracenou víru v sebe sama, že co cítím, cítím dobře, že si mám věřit a naslouchat sám sobě. Být opatrný na ego a jít za tím, co cítím od srdce, poslouchat vnitřní hlas. Je to zpětná vazba pro mě, že můžu věřit svým vlastním pocitům.

Eko-logická spolupráce: Spojili jsme síly se Zásilkovnou
Menu
Zavřít

Košík

Historie prohlížení

Close

Vítejte u nás!

Vaše osobní údaje budou použity pro umožnění přístupu do vašeho účtu, jeho správu a další potřeby popsané na stránce ochrana osobních údajů.

Už máte účet?

Zavřít

Zavřít

Kategorie